A módszer

A koncepció-alkotást szolgáló innovációs módszer, a FORTH, egy betűszó, az öt állomás angol nevének első betűiből: Full Steam Ahead (Teljes gőzzel előre), Observe &Learn (Megfigyelés és tanulás), Raise Ideas (Ötletek alkotása), Test Ideas (Ötletek tesztelése) és Homecoming (Hazatérés).

Az első állomáson, a Teljes gőzzel előre szakaszban, kiválasztjuk az innováció fókuszát.
Meghatározzuk, hova is akarunk eljutni, és ezt egy innovációs megbízásban rögzítjük.
Megalkotjuk és rögzítjük a teljes folyamat menetrendjét – minden résztvevő számára teljesen átláthatóan.
A második állomás, a Megfigyelés és tanulás szakaszban felfedezzük és megértjük, hogy a potenciális célcsoportunk mit tekint fontosnak és milyen nehézségekkel küzd. Ez az állomás továbbá inkubációs szakaszként is működik, ami az új ötletek alkotásának egy fontos feltétele – nevezhetjük ötlet-költésnek is. A vevői elégedetlenségek megértése és a lehetőségek kapujának feltárása, a „kívülről-befelé” gondolkodás együttesen alapozzák meg a harmadik állomás hatékony kreativitását.
Az Ötletek alkotása – a harmadik állomás – során a már érlelődő ötleteket megalkotjuk, értékeljük és konkrét koncepciókká formáljuk. Ez az expedíció kreatív csúcsa – de az innováció az nemcsak kreativitást igényel hanem tesztelést és üzleti gondolkodást is.
A negyedik, az Ötletek tesztelése állomás folyamán a célcsoport visszajelez a megalkotott új koncepciókra. E szakasz végén az innovációs csapat kiválasztja a legjobb 3-5 új koncepciót, amelyeket mini megvalósíthatósági tanulmányok formájában dolgozzuk ki.
Az ötödik, egyben utolsó állomáson, a Hazatérésen, a legígéretesebb koncepciókat mini megvalósíthatósági tanulmányokká alakítjuk és bemutatjuk annak a vezetésnek, amelyik már várja a koncepciók bemutatását. A jóváhagyott koncepciók gyakorlati megvalósítási folyamatának elindításával zárul a FORTH folyamata.

Termékek és szolgáltatások fejlesztését szolgáló, 12-20 hétig tartó, strukturált innovációs folyamat. A módszertan a gyakorlati élet talaján fejlődött, világszerte alkalmazzák. Nemzetközi kutatások alapján a FORTH folyamatok 100 ötletéből 78 kerül fejlesztési fázisba és 51 megvalósul – szemben a szakaszos (stage-gate) módszertan 21 megvalósulásával.

Nézze meg a módszer alapítójának gondolatait arról, hogy melyek egy sikeres innovációs folyamat sikertényezői: